در سفر پیدایش باب 22 مذکور است که خداوند به ابراهیم فرمود: «پسر یگانۀ خودت یعنی اسحاق را به کوه موریاه ببر و ذبح کن». از آنجا که تورات کنونی به ارشد بودن اسماعیل تأکید دارد پس «یگانه بودن» آن فرزند با «اسحاق» بودن او ناسازگار است. اما از آنجا که «یگانه بودن» آن فرزند دو نوبت دیگر نیز در همین باب مؤکد شده است لذا نتیجه می‌شود که کلمۀ «یعنی اسحاق را» توسط کاهنان افزوده گشته است.

گروه فرهنگی مشرق - در خصوص ذبیح بودن اسماعیل یا اسحاق در میان مسلمانان و یهودیان اختلاف نظر وجود دارد. و باید گفت که ریشۀ عداوت یهود با مسلمانان به همین مسئله برمی‌گردد. و همچنین ریشۀ دو عقوبت مهمی که خداوند به یهود رساند (اسارت بابلی در سال 586 قبل از میلاد و پراکندگی آنها در سال 70 میلادی) به تحریف همین حقیقت بازگشت دارد. زیرا علمای یهود یا تغییر نام ذبیح از اسماعیل به اسحاق می‌خواستند که برکت پیامبر خاتم را به قوم خود مخصوص کنند.
در این مقال مسئلۀ ذبیح بودن اسماعیل را با نگاهی به تورات کنونی یهود مرور خواهیم کرد و ادلۀ خود برای جعل تورات کنونی در این خصوص را به اختصار خواهیم گفت.

پیامبر آخرین، از نسل ابراهیم(ع) است
در تورات کنونی، خداوند در سه نوبت به حضرت ابراهیم(ع) وعده داده است که «از ذرّیت‌ تو، جمیع‌ امت‌های‌ زمین‌ بركت‌ خواهند یافت‌، زیرا كه‌ قول‌ مرا شنیدی‌« یا «از تو جمیع‌ قبایل‌ جهان‌ بركت‌ خواهند یافت‌« (سفر پیدایش 12/ 3 ـ 13/ 16 ـ 22/ 18). این کلام نقل‌شده از خداوند، به این معنا است که موعود امم یعنی پیامبر خاتم از حضرت ابراهیم(ع) پدید خواهد آمد.

حضرت ابراهیم(ع) و همسرش ساره به دلیل بت‌شکنی ابراهیم(ع) دیگر نمی‌توانستند در بین النهرین بمانند. لذا به هدایت خداوند به زمین مبارکی کوچ کردند که بعدها به «فلسطین» مشهور شد (انبیاء/ 71). مدتی بعد ابراهیم(ع) پی برد که همسرش سارا نازاد است (تورات: پیدایش 11/ 30 ـ 16/ 1) و لذا ایشان تا حدود نیم قرن فرزندی نیافتند. سپس حضرت ابراهیم(ع) به فرمان خداوند حکیم، با هاجر که کنیز ساره بود ازدواج کرد و اسماعیل(ع) به دنیا آمد.

به فرمان خداوند، مدتی بعد حضرت ابراهیم(ع) مأمور گشت تا هاجر و کودکش را در حجاز بگذارد و خودش به فلسطین بازگردد. آن حضرت نیز چنین کرد و در تورات فعلي در سفر پیدایش 17/ 18، دعاي ابراهيم(ع) خصوصاً براي فرزندش مذكور است كه از خداوند مي‌خواهد تا اسماعیل را زنده نگه دارد.1  در تورات كنوني ماجراي هاجر و تشنگي اسماعيل با كمي تفاوت با روایات اسلامی در باب 21 از سفر پیدایش مذكور است.

چرا خداوند به ذبح اسماعیل(ع) فرمان داد؟
ابراهيم(ع) به سبب علاقه‌اش به اسماعیل، برای دیدار او و هاجر مکرراً به بیابان حجاز می¬رفت، و از اينجا بود كه خداوند به او دستور داد که فرزندش را ذبح کند تا از این محبت که باعث اين مشقّات وي شده، به اين سبب نزدیک است که او به خدا مشرك گردد، پاك شود. ابراهیم(ع) پدر توحید است و علاقه‌اش به اسماعیل(ع) واضحاً بدان سبب بود که او پدر نبی خاتم است. لهذا او پسرش اسماعیل را گرامی می‌داشت.
و ابراهیم(ع) فرمان خداوند را اطاعت کرد ولی چاقو (به امر خدا) گلوی نازک اسماعیل(ع) را نبرید. خداوند قرباني را از ابراهيم(ع) قبول کرد و در پاداش کار بزرگش، طبق قرآن و تورات، به توسط فرشتگان مقرب خود كه چندی بعد در هيئت سه مرد به منزلش آمدند به او مژده داد که همسرش سارا اصلاح شده فرزندی خواهد آورد.2 سارا که طبق نقل تورات در آن وقت نود ساله و در جوانی نیز نازا بود، همانجا سخن فرشتگان خدا را «مضحکه» کرد و بر آن وعده خندید.3 فرشتگان او را ملامت کردند4 و لذا طبق فرمان خداوند، آن پسر «اسحاق» نام گرفت، که معادل است با «إضحاک» و «مضحکه» در زبان عربی.

مطابق تورات كنوني، اسماعيل(ع) در 86 سالگیِ ابراهیم(ع) تولد شد و اسحاق(ع) در سن صد سالگی او به دنیا آمد. در قرآن مذکور است كه آن فرشتگان بشارت تولد یعقوب(ع) فرزند اسحاق(ع) را نیز به ابراهیم(ع) داده بودند. یعنی او آنقدر عمر خواهد کرد تا نوة خود را نیز ببیند.

ارج و قرب ابراهیم(ع) برای چیست؟
سفر پیدایشِ تورات کنونی، در این خصوص که چرا ابراهیم(ع) در نزد خداوند ارج و قرب دارد و چرا زمین فلسطین به او داده شده سخنی نمی‌گوید. اما در سفر پنجم تورات از حضرت موسی(ع) در وقتی که قومش را تحذیر می‌داد نقل است که فرمود: در دل خود گمان مبرید که خداوند به سبب عدالت و نیکویی تو این زمین (فلسطین) را به شما بخشیده است بلکه این امر به دلیل نیکویی پدران تو یعنی ابراهیم و اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) بوده است (سفر تثنیه 9/ 4 تا 6 ـ 10/ 15).

در تورات مکرراً مذکور است که خداوند تا هزار پشت بر مؤمنان رحمت می‌فرستد و از کافران و گناهکاران تا پشت چهارم عقوبت می‌کشد.5 این مطالب جملگی صحیح است چنانکه فرموده‌اند که رحمت خداوند بر غضب او سبقت دارد. به همین سبب بود که بنی‌اسرائیل پس از تبعید به مصر در زمان حضرت یوسف(ع)، بعد از چهار نسل به لطف خداوند و راهنمایی حضرت موسی(ع) به فلسطین بازگشتند تا آن رحمتی را که خداوند به نسل حضرت ابراهیم(ع) مخصوص کرده به ایشان نیز برساند. لهذا بنی‌اسرائیل طفیل وجود حضرت ابراهیم هستند و حیات طیبة آنها در گرو سلوک در طریق حقّی است که ابراهیم(ع) آن را پیموده و برای پیروانش هموار کرده است. متأسفانه اکثر یهودیان در این راه سلوک نکردند و به پدرشان حضرت ابراهیم اقتدا ننمودند. لهذا به حکم خداوند گرفتار عقوبت‌های متعدد شدند و زمین فلسطین نهایتاً در سال 70 میلادی از ایشان گرفته شد.

اینک از یهودیان و محققان تورات می‌پرسیم که ارج و قرب حضرت ابراهیم(ع) در نزد خداوند به چه علت بوده است و چرا این مسئله در تورات کنونی مذکور نیست؟ اینکه در تورات خداوند به حضرت ابراهیم فرموده است: «من سپر تو هستم و اجر بسیار عظیم تو» (پیدایش 15/ 1) این «اجر عظیم» خداوند چه بوده و به چه جهت به ابراهیم داده شده است؟

پاسخی که نگارنده یافته این است که پاداش و اجر عظیم حضرت ابراهیم(ع) آن است که خداوند موعود جهان را از نسل او خواهد فرستاد. این پاداش در ازای بت‌شکنی ابراهیم(ع) به او عطا شده است. در تورات کنونی بت¬شکنی آن حضرت و جدل‌هاي او با نمرود و قصد آن ملعون برای سوزانیدن ابراهیم(ع) مغفول است. لکن یکی از محاجّه‌های آن حضرت با نمرود در خصوص نفی پرستش غیرخدا، در تلمود ایشان مذکور است.6 این مسئله، نشان می‌دهد که علما و کاتبان ایشان، گرچه بتشکنی حضرت ابراهیم(ع) را از تورات حذف کرده اند اما نمی‌توانسته‌اند این حقیقت را بالکل دور انداخته و فراموش کنند و لذا آن را در تلمود آورده‌اند. بنابراین اقوال قرآن مجید در اين خصوص صادق آمده و بايست قدر دانسته شود.

وفق قرآن و تورات، خداوند ابراهيم(ع) را بعد از نبوت و آزمون‌هاي بسيار به دوستي خود برگزيد و او به مقام «خليل‌الله» بار يافت.7 در قرآن علاوه بر اينها مذكور است كه خداوند وي را «امام» تمام مردم جهان (بقره / 124) و اسوة حسنة ايشان (ممتحنه / 4) قرار داده، و حضرت حق بدين وسیله ابراهیم(ع) را در جهان شهرت بخشيد.

اهمیت ذبیح در چیست؟
اسلام و یهودیت در اين قول متفقند که آن پیامبر خاتم، که روح شريفش اولين مخلوق خداوند است و بزرگ‌ترین نبی خدا در زمين، رسالتش جهاني است و دين مباركش تا قيامت باقي، در واقع مقرر گشته تا از نسل حضرت ابراهیم(ع) و پسر ذبیح او به اين جهان بيايد. اما اختلاف نظر اين دو دين در این مسئله است كه آيا آن ذبیح اسماعیل بوده است یا اسحاق؟

اگر قول يهوديان و تورات امروزي را بپذيريم یعنی ذبيح «اسحاق» است و آن نبي خاتم بايد كه از نسل پسر او يعقوب باشد، و از ميان قوم بني‌اسرائيل به این جهان بیاید. البته حضرت اسحاق پسر ديگري به نام «عيصو» داشت كه از نسل وي قوم اَدوم پديد آمدند، اما اين قوم در قرون بعد به سبب شرارتشان منقرض شدند.8 يهوديان معتقدند كه آن نبي موعود، كه آنها او را ماشيح Messiah)) مي‌نامند، هنوز زاده نشده است و آنها منتظر ظهور وي هستند. در ميان اسباط دوازده‌گانة يعقوب، يهودیان بیشتر از همه به نسل حضرت داوود (كه از سبط يهودا بن یعقوب بود) اميد دارند تا خداوند آن نبي را در میان اين نسل برانگيزد. چه اینکه اکنون فقط سه سبط از اسباط یهود بر روی زمین زندگی می‌کنند یعنی سبط لاوی، یهودا و بنیامین. نُه سبط دیگر به سان اقوام عاد، ثمود و لوط منقرض شده‌اند.

اما اگر قول دين اسلام را صادق بدانيم و آن ذبيح اسماعيل باشد، آنگاه حضرت رسول‌الله(ص) همان پیامبری است كه تمام انبياء وعدة آمدنش داده‌اند. چنانكه از خود آن حضرت نيز منقول است كه فرمود: أنَا ٱبنُ ٱبذَّبيحَيْن. از حضرت امام رضا(ع) منقول است که مراد از اين دو ذبيح، حضرات اسماعيل و عبدالله بن عبدالمطلب هستند كه هر دو در معرض ذبح بوده، به فضل خدا نجات يافته‌اند.9 بنا بر اين نظر، يهوديان و مسيحيان بايست به حضرت رسول‌الله(ص) ايمان مي‌آوردند. و به تبع مي‌توان گفت كه تمام ظلم‌ها و جنگ‌هايي كه در زمين رخ داده و مي‌دهد ريشه در همين عدم پذيرش دارد. به عبارت دیگر اگر یهودیان به جای دشمنی کردن با حضرت رسول اکرم(ص)، به آن حضرت ایمان می‌آوردند، هم خود در دنیا و آخرت رستگار می‌شدند و هم صلح و رحمت در جهان گسترش می‌یافت.

مسيحيان در اين ميانه اعتقاد دارند كه حضرت عيسي(ع) همان ماشيح موعود و آن نبي اعظم و رسول خاتم است. يهوديان نه‌تنها اين را نمي‌پذيرند بلكه به گزاف، حتي نبوت حضرت عيسي(ع) را قبول ندارند و نعوذاً بالله او را يك نبي كذبه و انسان دروغگو مي‌شمارند. در خصوص حضرت عیسی(ع) یهودیان تفریط می‌کنند و مسیحیان افراط. افراط مسیحیان اولاً در این است که حضرت عیسی(ع) را پیامبر موعود و آخرین پیامبر می‌دانند و ثانیاً او را همان خدای خالق جهان می‌خوانند. بطلان ادعای دوم برای مسلمانان واضح است. لکن با مسیحیان که علی الرسم به تصلیب عیسی(ع) اعتقاد دارند می‌توان اینچنین استدلال کرد که چگونه می‌توان خدا را کشت و به مدت سه روز او را دفن کرد؟!

لکن ادعای ماشیح دانستن عیسی(ع) مسئله‌ای قابل بحث است. مثلاً مواردي در همين اناجيل كنوني وجود دارد كه به خلاف اين اعتقاد مسيحيان شهادت مي‌دهد. برای نمونه، حضرت عيسي(ع) مطابق انتهاي باب 22 از انجيل متي با كاهنان و كاتبان يهود محاجّه كرده است كه چرا شما بر خلاف قول خداوند به مردم اينچنين تعليم مي‌دهيد كه آن نبي بايست از نسل داوود بيايد؟ آنگاه آن حضرت با استناد به عبارتی از مزامير داوود (مزمور 110/ 1) براي كاهنان يهود استدلال فرمود كه ماشيح از نسل داوود(ع) نخواهد آمد وگرنه داوود اینچنین نمی‌فرمود. در همانجا مؤکد است که کاهنان نتوانستند پاسخی به او بدهند. لهذا حضرت عيسي(ع) كه از نسل داوود است، به طريق اولي ماشيح نبوده و نيست. چه اينكه آن حضرت مشخصات متعدد ماشيح را که در عهد عتیق (خصوصاً در صحیفه اشعیاء) آمده، دارا نبوده است. مثلاً ماشيح يك نبيِ امّي و درس¬‌ناخوانده از ذرية ابراهيم(ع) و از نسل ذبيح او است، صاحب شريعت (فقه) است، حكومت تشكيل مي‌دهد و براي استقرار دين خدا ‌جنگ مي‌كند، همسر دارد و فرزنداني كه پس از وي جانشينش مي‌شوند، وحی او شفاهی است (بر خلاف تورات که مکتوب نازل شده است) که در دو مکان مختلف بر او نازل می‌شود (مکه و مدینه)، و غيره.

ادعای یهود در ذبیح دانستن اسحاق باطل است
یهودیان مطابق باب 22 از سفر پیدایش تورات کنونی، مدعی هستند که ذبیح اسحاق است. اما این سخن موجب تناقض‌های عدیده‌ای شده است. این خود موضوع یک مقالۀ مفصل است و ما در اینجا به اهمّ آن اشاره می‌کنیم.
1. در سفر پیدایش باب 22 مذکور است که خداوند به ابراهیم فرمود: «پسر یگانۀ خودت یعنی اسحاق را به کوه موریاه ببر و ذبح کن». از آنجا که تورات کنونی به ارشد بودن اسماعیل تأکید دارد پس «یگانه بودن» آن فرزند با «اسحاق» بودن او ناسازگار است. اما از آنجا که «یگانه بودن» آن فرزند دو نوبت دیگر نیز در همین باب مؤکد شده است لذا نتیجه می‌شود که کلمۀ «یعنی اسحاق را» توسط کاهنان افزوده گشته است.
2. با کمی تأمل دیده می‌شود که فصول تورات کنونی جابه‌جا شده است و ماجرای ذبح که قبل از تولد اسحاق بوده به بعد از تولد او منتقل شده است تا بتوانند اسحاق را ذبیح کنند. و این مسئله مشکلاتی را در تورات کنونی پدید آورده است. مثلاً اینکه کوچ کردن هاجر و اسماعیل بعد از تولد اسحاق و قبل از ذبح بوده است. در این وقت حضرت اسماعیل حداقل چهارده سال داشته است. اما در توصیفاتی که در باب 21 سفر پیدایش از تشنگی هاجر و رو به موت بودن اسماعیل آمده معلوم می‌شود که اسماعیل در این وقت کودکی خردسال بوده که مادرش او را به آغوش حمل می‌کرده است (پیدایش 21/ 16 تا 18). ترتیب فصول و وقایع باید اینچنین باشد: نازایی سارا، دعای ابراهیم، ازدواج با هاجر، تولد اسماعیل، هجرت اسماعیل و هاجر، فرمان به ذبح، بشارت به فرزندی از سارا در پاداش سربلندی ابراهیم به ذبح اسماعیل، تولد اسحاق. در تورات کنونی تولد اسحاق بلافاصله به بعد از تولد اسماعیل انتقال یافته است در حالیکه فاصلۀ آن دو واقعه چهارده سال بوده است.

3. در دین یهود، فرزند نخست و محصول نخست زمین و احشام، باید برای خداوند تخصیص یابد. لذا ذبح او به دستور خداوند امری معقول و پذیرفتنی است. و فرزند نخست ابراهیم در واقع حضرت اسماعیل بوده است و حتی تورات کنونی نیز بر این شهادت می‌دهد.

4. باید توجه کرد که نخست‌زادۀ ابراهیم کیست؟ زیرا در یهود فرزند نخست اهمیت فوق العاده دارد. تورات کنونی اذعان دارد وقتی که اسحاق به دنیا آمد اسماعیل چهارده ساله بود. لکن در کمال تعجب می‌بینیم که بر خلاف معمول، اصطلاح «نخست‌زاده» برای اسماعیل(ع) به کار نرفته است. یهودیان ممکن است استدلال کنند که هاجر زن مکروهۀ ابراهیم بود لذا پسر او نخست‌زاده خوانده نشده است. در جواب باید گفت که این سخن بر خلاف تورات کنونی است. زیرا در سفر تثنیه 21/ 15 تا 17 آمده است که اگر مردی دو زن محبوبه و مکروهه داشته و نخست‌زادۀ او از زن مکروهه به دنیا بیاید آن مرد نمی‌تواند حق نخست‌زادگی را از آن فرزند خلع کند.

5. در تورات کنونی، دو نوبت به نازایی سارا تصریح شده (پیدایش 11/ 30 ـ 16/ 1) و در موارد دیگر آمده که نازایی به امر خدا است (خروج 23/ 26 ـ تثنیه 7/ 14) و لذا سارا هم به همینطور به ابراهیم می‌گوید: «پس سارای به ابراهیم گفت اینک خداوند مرا از زائیدن بازداشت. پس به کنیز من درآی شاید از او بنا شوم. و ابراهیم سخن سارای را قبول نمود» (پیدایش 16/ 2). نتیجه می‌شود که خداوند حضرت سارا را نازا کرده است تا نخست‌زادۀ ابراهیم(ع) از هاجر به دنیا بیاید. بعد از سربلندی ابراهیم(ع) در ماجرای ذبح، خداوند برای پاداش ابراهیم(ع) همسرش سارا را نیز بارور کرده است.

6. خداوند به توسط سه فرشته که در هیئت سه مرد به خانۀ ابراهیم(ع) آمدند به آن حضرت بشارت داد که سارا فرزندی خواهد آورد. اما سارا باور نکرده سخن آنها را مضحکه نمود و لذا فرشتگان پسر او را «اسحاق» نام نهادند که معادل است با «اضحاک» در زبان عربی (نگا. قاموس کتاب مقدس، مدخل اسحاق و نیز در مقدمۀ کتاب). این واقعه نشان می‌دهد که حضرت سارا منتظر فرزند نبوده است و وعدۀ خداوند به ابراهیم که در جوانی به او داده شده بود را با تولد اسماعیل(ع) تحقق شده می‌دانست. اما یهودیان به گزاف مدعی هستند که اسحاق همان پسر وعده است. پولس نیز در نامه‌های خود اینچنین ادعا می‌کرده است (نگا. غلاطیان 3/ 19 ـ 4/ 28).

7. دربارۀ کوه موریاه که مکان ذبح دانسته شده اختلاف نظر بسیاری در نسخ مختلف تورات وجود دارد. به این ترتیب، یهودیان نه مکان ذبح را می‌دانند و نه زمان آن را و نه شخص ذبیح را می‌شناسند. و ما مسلمانان می‌دانیم که حضرت اسماعیل(ع) در دهم ماه ذی‌الحجه در نزدیکی کعبه قربان شد و خداوند آن عمل را از او پذیرفت و این سنت از او باقی ماند تا هر حج کننده‌ای برای خداوند قربانی تقدیم کند.
بیش از ده مورد دیگر نیز در تورات کنونی وجود دارد که بر ذبیح بودن اسماعیل شهادت می‌دهد، مواردی که تخصصی‌تر است و از حوصلۀ این مقال خارج. همچنین در تلمود دیده می‌شود که علمای یهود ظهور آخرین پیامبر را در قرن پنجم یا ششم میلادی پیشگویی کرده‌اند (نگا. گنجینه‌ای از تلمود، باب 12)، که واضحاً نشان می‌دهد که آن پیامبر موعود حضرت رسول الله(ص) است و لهذا ذبیح حضرت اسماعیل(ع) بوده است.

ذبیح بودن اسماعیل(ع) در انجیل برنابا
در انجیل برنابا که انجیل تحریف نشدۀ حضرت عیسی(ع) است در خصوص ذبیح بودن اسماعیل اینچنین آمده است:
فصل چهل و چهارم (1) آن وقت شاگردان گفتند: «ای معلم! در کتاب موسی چنین نوشته شده که عهد با اسحاق بسته شده است.» (۲) یسوع آهی کشیده، جواب داد: «آنچه نوشته شده همین است. (۳) ولیکن نه موسی نوشته و نه یوشع، (۴) بلکه احبار ما نوشته‌اند، آنان که نمی‌‌ترسند از خدای. (۵) حق می‌‌گویم به شما، به درستی که هر گاه به کار برید نظر را در سخن فرشته جبرئیل خواهید دانست خباثت کاتبان و فقهای ما را. (۶) زیرا فرشته گفت: "ای ابراهیم! زود است که همۀ جهان بدانند که خدای دوست می‌‌دارد تو را. (۷) ولیکن چگونه جهان بداند محبّت تو را به خدای؟ (۸) به راستی واجب است بر تو اینکه بکنی چیزی از برای محبّت خدای." (۹) ابراهیم پاسخ داد: "همانا اینکه بندۀ خدای آماده است تا بکند هر آنچه را خدای می‌‌خواهد." (۱۰) پس خدای با ابراهیم به سخن درآمده فرمود: "بگیر اول‌زادۀ خود را و بر کوه برشو تا پیش کنی او را به قربانی." (۱۱) پس چگونه اسحاق اول‌زاده می‌‌شود؟ و حال آنکه چون او زاده شد، اسماعیل هفت ساله بود؟» (۱۲) پس آن وقت شاگردان گفتند: «به درستی که خدعۀ فقها هرآینه آشکار است. (۱۳) از این رو بگو به ما حق را. زیرا می‌‌دانیم که تو فرستاده شده از سوی خدایی.» (۱۴) پس یسوع آن وقت فرمود: «حق می‌‌گویم به شما، به درستی که شیطان طلب می‌‌کند همیشه باطل نمودن شریعت خدای را. (۱۵) پس از این جهت به تحقیق امروز ناپاک نمودند او و پیروان او و ریاکاران و بدکاران هر چیزی را. (۱۶) پیشینیان به تعلیم دروغ و پسینیان به زندگانی بی‌باک. (۱۷) حتی اینکه تقریباً نزدیک است که حق یافت نشود. (۱۸) وای بر ریاکاران! زیرا مدح این جهان از آنان، زود است برگردد بر آنها به اهانت و عذاب در دوزخ. (۱۹) بدین جهت به شما می‌‌گویم، به درستی که رسول خدای نیکویی‌ای است که مسرور می‌‌سازد هر آنچه را که ساخته‌ است خدای تقریباً. (۲۰) زیرا زینت داده شده است به روح دانش و مشورت، (۲۱) روح حکمت و توانایی، (۲۲) روح خوف و محبت، (۲۳) روح اندیشه و میانه‌روی. (۲۴) زینت داده شده‌ است به روح محبت و رحمت، (۲۵) روح عدل و پرهیزگاری، (۲۶) روح لطف و صبر، که گرفته‌ است آنها را از خدای، سه برابرِ آنچه عطا فرموده به سایر خلق خود. (۲۷) چه با سعادت است زمانی که زود است بیاید در آن زمان به سوی جهان. (۲۸) مرا تصدیق کنید، که دیدم او را و تقدیم کردم برای او احترام را، چنانکه دیده‌ است او را هر پیغمبری. (۲۹) زیرا خدای عطا می‌‌کند به ایشان «روح او» را به نبوت. (۳۰) چون دیدم او را، از تسلّی پر شده، گفتم: "ای محمد! خدای با تو باد و مرا لایق آن نمایاد که دوال نعل تو را باز کنم، (۳۱) زیرا هرگاه به این افتخار برسم، خواهم شد پیغمبری بزرگ و قدوس خدای."» (۳۲) چون یسوع این بفرمود شکر خدای نمود.

در خصوص این سخن حضرت عیسی(ع) که هر پیغامبری در واقع حضرت رسول الله0ص) را دیده است به آیات 81 تا 83 از سورۀ آل‌عمران مراجعه کنید و پیمان محکمی که خداوند از انبیائش گرفته تا آن حضرت را یاری کنند.

حکمت قربانی از انجیل برنابا
حسن ختام ما باز هم از سخنان حضرت عیسی(ع) خواهد بود که در جواب پرسش یک کاهن، کاتبان و علمای یهود را ملامت می‌کرد که شما ظاهر دین را گرفته و باطن آن را تهی کرده‌اید:
فصل شصت و ششم ... (15) وای بر شما ای کاتبان و فریسیان! (۱۶) وای بر شما ای کاهنان و لاویان! زیرا شما فاسد نمودید قربانی پروردگار را. (۱۷) تا حدّی که آنان که آمدند تا قربانی خود را تقدیم کنند، اعتقاد دارند که خدای مانند انسان گوشت پخته می‌‌خورد.

فصل شصت و هفتم (1) زیرا شما به ایشان می‌‌گویید که حاضر سازید گوسفندان و گاوان و برّه‌های خود را به هیکل خدای و مخورید همه را، بلکه بدهید بخشی را به خدای خود از آنچه به شما داده است. (۲) لیکن شما خبر نمی‌‌دهید ایشان را از اصل قربانی که آن شهادت زندگی است که انعام داده شده بر پسرِ پدرِ ما ابراهیم. (۳) تا فراموش نشود ایمان و طاعت پدر ما ابراهیم با وعده‌های استوار به او، از طرف خدای و برکتی که او را بخشیده شده است. (۴) ولیکن خدای بر زبان حزقیال پیغمبر می‌‌فرماید: "دور کنید از من این ذبایح خود را، به درستی که قربانی‌های شما نزد من مکروهند." (۵) زیرا که نزدیک می‌‌شود وقتی که تمام شود در آن، آنچه تکلّم کرده است از او خدای ما بر زبان هوشع پیغمبر، که فرموده: "به درستی که من قومی‌ که غیرمختار است مختار نمی‌‌خوانم. " (۶) و چنانکه حزقیال پیغمبر می‌‌فرماید: "زود باشد که خدای پیمان تازه‌ای به عمل آورد با قوم خود، که نیست مانند پیمانی که به پدران شما عطا فرموده بود. (۷) پس وفا ننمودند به آن. و زود باشد بگیرد از ایشان دلی را که از سنگ است و بدهد به ایشان دل تازه‌ای. (۸) و زود باشد که همۀ این واقع شود، زیرا شما اکنون به موجب شریعت او رفتار نمی‌‌کنید، و نزد شماست کلید و باز نمی‌‌کنید، بلکه به شایستگی راه را می‌‌بندید بر آنان که بر آن رفتار می‌‌کنند.» (۹) و آن کاهن خواست برود تا خبر دهد رئیس کهنه را، که در نزدیکی هیکل ایستاده بود به همه چیز. (۱۰) ولیکن یسوع فرمود: «بایست، زیرا جواب می‌‌دهم تو را از سؤالت»....


1 . مشابه این دعا در قرآن مجید نیز آمده است، نگا. بقره / 125 تا 128 ـ ابراهیم / 37
2 . قرآن: هود / 71 ـ حجر / 53 ـ عنکبوت / 31 ـ الذاریات / 28 ـ تورات: سفر پیدایش 18/ 10
3 . سفر پیدایش 18/ 20
4 . قرآن: هود / 73 ـ الذاریات / 30 ـ تورات: سفر پیدایش 18/ 13 تا 15
5 . نگا. سفر خروج 20/ 5 و 6 ـ سفر تثنیه 5/ 9 و 10
6 . برشیت ربا 38/ 18. به نقل از دكتر ا. كُهِن، گنجينه‌اي از تلمود، ترجمۀ امیر فریدون گرکانی، بی‌نا،‌ تهران،‌1350، ص 28
7 . قرآن: نساء / 125 ـ عهد عتیق: 2تواریخ ایام 20/ 7 ـ اشعیاء 41/ 7 ـ عهد جدید: رساله یعقوب 2/ 23. چون اعطای این لقب مهم از سوی خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در زمان خود آن حضرت رخ داده است لهذا می‌بایست در تورات موسی، مذکور باشد که نیست. و این خود دلیلی است بر تحریف تورات امروزین و حذف بسیاری از مطالب مکتوب در آن.
8 . عهد عتیق: صحیفة عوبدیا 18 ـ صحیفة ملاکی 1/ 3
9 . صدوق بن بابویه قمی، الخصال،ترجمۀ سید احمد فهری زنجانی، انتشارات علمیه اسلامی، تهران، بی‌تا؛ باب اوصاف دوگانه، حدیث 78؛ ص 65

***امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    3 0
    از نويسنده بواسطه اين تحقيق عميق ومستند كه قطعا" حاصل ساعتها مداقه وپژوهش است كمال تشكرراداريم.
  • مهرابی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    1 0
    یهودیان هیچگاه امین نبودند. در نتیجۀ دست بردن آنها در کتاب مقدس است که این همه جنگ و اختلاف در جهان وجود دارد. اگر آنها کمی عقل داشتند نه پیامبران را می کشتند و خود را بدبخت می کردند و نه با تحریف کتب دیگران را گمراه می نمودند.
  • محمد ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    1 1
    سپاس خیلی زیبا بود
  • ماهان ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    خدا را شکر که یک نفر بالاخره این مبحث اساسی را مطرح کرد. سال ها این سؤال گوشۀ ذهنم مانده بود و حل نمی شد. این هم عیدی امروز ما بود. مقاله قانع کننده و خوبی است. لطفاً مباحث ادیانی بیشتری مطرح بفرمایید.
  • امین ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 0
    برای من که عاشق چنین متونی که در مورد داستان زندگی پیامبران هستش خیلی جالب بود.با تشکر فراوان از نویسنده محترم.
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    1 1
    یک ماه پیش استاد رائفی پور سخنرانی با همین موضوع فرمودند صوت ان در اینترنت موجود است حتما گوش کنید
  • ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    1 0
    بسيار زيبا بود
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    مضرق عزیز! نوشته ذیل را جهت درج عرضه نمیدارم بلکه برای بر رسی شما و ایراد راهنمایی به بنده معروض میدارم تا رفع شبه گردد و معلومات بنده کاملتر شود لذا نیازی به درج آن نیست اما لطفا پاسخ مناسب مبزول بفرمایید. اینجانب شخصا بر قربانی شدن حضرت اسماعیل (ع) باور دارم اما شیوه اسدلال شما را درست نمیبینم! چرا که: ۱. طبق نظر مسلمانان انجیل تحریف شده و قابل استناد نیست در حالیکه مسلمانا حر جا که منافعشان ایجاب کند از تورات و انجیل دلیل میاورند. ۲. اگر استدلل به تورات برای اثبات نازا بودن همسر ابراهیم درست و آن مربوط به سارا ست پس در قران هم جایی که حضرت ابراهیم به خداوند عرض میدارد: چگونه برای من فرزندی خواهد بود حال آنکه من به کهولت رسیده ام وهمسرم نازاست ... هم باید اشاره به ساره داشته باشد. چگونه شما انرا درقران به هاجر و در تورات به ساره نسبت میدهید؟ ۳. مولانا در یک از عزلیاتش میفرماید: مست و پریشان تو ام موقوف فرمان توام اسحاق و قربان تو ام این عید قربانی است این. آیا با عرفانی که از مولانا دیده میشود ممکن است مولانا در این مورد اشتباه کرده باشد و یا اینکه این اشاره به چیز دیگری دارد؟
    • Saeed_Amirkhani FI ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      وصلی الله محمد و آل محمد و لعنته الله علی اعدائهم اجمعین من الاولین و الاخرین
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    در ضمن یک نکته را هم فراموش کردم و ان اینکه طبق آیه قرا« مسلمانان نباید بین احدی از انبیاء فرقی قائل شوند. چدای از استفاده از بعد سیاسی این قضیه برای غیر مسلمانان برای مسلمانان چه فرقی میکند که چه کسی قرباتی شده؟ یعنی در اصل قضیه که اثبات فرمانبردار بودن ابراهیم (ع) و ابراز تمایل برای قربانی کردن چه آموزه یا بهره دیگری ممکن است در این موضوع وجود داشته باشد که اسماعیل یا اسحاق بودن بتواند آنرا دگرگون کند؟ در اصل قضیه چه تغییری رخ خواهد داد؟ جز اینکه بیاموزیم همه باید مطیع و فرمانبردار خداوند باشیم و ازخواست خویش برای خواست او بگذریم؟
  • اهوارکی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    سعی می کنم مختصراً به ایرادهای شما پاسخ دهم. 1. بیشترین تحریفات تورات و انجیل از نوع حذف بوده است. مثلاً در تورات کنونی حتی یک جمله در وصف قیامت یا ابلیس رجیم وجود ندارد و این بسیار عجیب است. اما بایست دقت کرد که به لطف خداوند حکیم، کاهنان یهود مبسوط الید نبوده اند که هر کاری دلشان خواست بتوانند با تورات انجام دهند. در آیۀ 46 از سورۀ عنکبوت خداوند به ما مسلمانان امر فرموده که برای مباحثات بین الادیانی فقط از روش «جدال احسن» استفاده کنیم. به فرمودۀ آیت الله جوادی آملی «جدال احسن» به معنی استفاده از مطالب صحیح طرف مقابل است. یعنی مطالب صحیحی هنوز در تورات باقی است که با استفاده از آنها می توان حق را شناخت و آن را برای خود یا دیگران اثبات کرد. و اگر چنانچه حق تماماً از تورات و انجیل محو شده بود یهودیان و مسیحیان در قیامت مدعی می شدند که کتب دینی ما سراسر مجعول بود و لذا ما گمراه شدیم و به جهنم درآمدیم. برهان دیگر ما برای احتجاج با تورات و انجیل کنونی آن است که خود خداوند در مواردی به همین تورات کنونی استناد کرده و مطالبی از آن را تأیید کرده است. مانند اینکه فرموده است که نام پیامبر در تورات و انجیلی که نزد اهل کتاب هست مکتوب است (اعراف/ 157) و نیز در آنجا که خداوند ادعای کذب یهود دربارۀ حضرت یعقوب را رد کرده می فرماید بروید تورات را بیاورید و بخوانید اگر راست می گویید (آل عمران/ 93) و همچنین در آنجا که قرآن می فرماید حکم خدا در تورات باقی است (َ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّه‏ ـ مائده/ 43). و البته از سوی دیگر قرآن چهار نوع تحریف را که یهود در تورات صورت می داده اند شرح کرده است: حذف، جعل، کتمان، تحریف معنوی. بیشترین تحریف تورات از نوع حذف بوده است و مقداری هم جعل شده و در آن افزوده گشته است. کتمان را در زمان صدر اسلام صورت می دادند وقتی که می دیدند بشارات تورات بر پیامبر اسلام منطبق است. لذا آن موارد را نیز اندک اندک حذف کردند. اما تحریف معنوی یا تفسیر به رأی علمای یهود و مسیحیت هنوز هم صورت می گیرد. مثلاً در تورات کنونی مطالب حق بسیاری به نفع دین اسلام دیده می شود. ولی یهودیان و مسیحیان آنها را به یمین و یسار می زنند تا مصداق آن معلوم نشود. 2. پرسش دوم شما نامفهوم بود. احتمالاً اشارۀ شما به آیۀ 54 سورۀ حجر است که ابراهیم ع فرموده است: «قالَ أَ بَشَّرْتُمُونِي عَلى‏ أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ». در ادامۀ این آیه، سخنی از عقیم بودن همسر نیامده است. عقیم بودن را خود ساره مطرح کرده است (ذاریات/ 29). 3. ما نمی توانیم التقاطی عمل کنیم و دین خود را از شعرا و ادبا بگیریم. متأسفانه جلال الدین بلخی در حکومت عثمانی تحت تأثیر عقاید غربیون و برخی از اهل سنت که به ذبیح بودن اسحاق اعتقاد ورزیدند قرار گرفته و ابیاتی نیز در مثنوی خود به این مضمون سروده است.
  • اهوارکی ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    1 0
    خداوند در قرآن مجید به اینکه برخی از انبیاء مقام بالاتری دارند تأکید کرده و در إسراء/ 55 فرموده است: «ِ وَ لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلى‏ بَعْضٍ وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُورا» (مشابهتاً در بقره/ 253 ـ آل عمران/ 33). و این البته یک مسئلۀ عقلی هم هست که همۀ پیامبران در یک رتبه نیستند. اما متعلَّق آن آیه که شما به آن اشاره کرده اید (بقره/ 136 و 285) «ایمان» است. یعنی «نباید در ایمان آوردن به انبیاء تفاوت قائل شد»، نه اینکه در رتبۀ انبیاء تفاوت نیست. کار بسیار بدی که یهودیان می کردند این بود که برخی از پیامبران را می پذیرفتند و برخی را نه. مثلاً آنها پیامبرانی همچون اشعیاء و عیسی را نپذیرفتند. اشعیاء را کشتند ولی حضرت عیسی(ع) را نتوانستند و خداوند آنها را رسوا کرد. لهذا هنوز هم به آن حضرت ناسزا می گویند. باید دقت کرد که ریشه‌ای ترین تحریف دین خدا که موجب بزرگ‌ترین گمراهی‌های تاریخ بشر شده است در واقع مربوط به تغییر نام ذبیح از اسماعیل به اسحاق است. با این تحریف تورات، مسیحیان هم که تورات را قبول دارند گمراه شده اند. اهمیت مشخص کردن نام ذبیح در این است که موعود همۀ انبیاء یعنی پیامبر خاتم مقرر بوده است که از نسل او باشد. این تحریف را علمای یهود به همین علت صورت داده اند تا این برکت عظیم خداوند را به قوم خود مخصوص کنند، زیرا آنها از نسل اسحاق هستند. مثلاً یهودیان مدینه از ظهور پیامبر خاتم در سرزمین اعراب خبر داشتند و به همین علت به آنجا کوچ کرده و منتظر ظهور آن حضرت بودند. و حتی به مشرکان بت پرست می گفتند که وقتی پیامبر خاتم ظهور کرد ما با نصرت کردن وی بر شما پیروز خواهیم شد. قرآن از این مسئله خبر می دهد و می گوید وقتی که یهود پیامبر اسلام را شناختند به او کافر شدند (بقره/ 89). یعنی انکار آنها آگاهانه بود. همۀ نشانه ها تطبیق می کرد مگر اینکه آن نبی از نسل یهود نبود. زیرا آنها گمان می کردند که آن نبی باید از نسل یهودیانی که به حجاز کوچ کرده اند به دنیا بیاید (نگا. زخرف/ 31). بنده در عهدین کنونی بیش از چهل نشانه از پیامبر اسلام را یافته ام. لهذا قرآن به درستی می فرماید که آنها پیامبر اکرم را مثل فرزندان خود می شناختند (بقره/ 146 ـ انعام/ 20)، یعنی به دقت و با مشخصات بسیار. جالب توجه اینکه حضرت موسی(ع) طبق تثنیه 18/ 18 وقتی که به آمدن رسول خاتم بشارت می داد نفرموده بود که او از نسل شما یهودیان است بلکه فرمود که او از میان «برادران شما» مبعوث خواهد شد. یعنی قومی که با شما نسبت خویشاوندی دارد (و البته باید از نسل ابراهیم(ع) باشد). اگر دقت کنید خواهید دانست که فقط نسل اسماعیل مقصود خواهد بود. لذا اصلاً مباحث سیاسی مطرح نیست و بلکه باید گفت که اختلافات در دین، منجر به جبهه گیری سیاسی شده است. اگر بار دیگر به آیه 89 بقره دقت کنید عمق مسئله را درخواهید یافت. از یهودیان انتظار می رفت که اولین حامیان دین اسلام و توحید باشند ولی خداوند آنها را اولین کافران به اسلام خوانده است (بقره/ 41). به عبارت دیگر، بت پرست‌های حجاز خدا را شناختند و مسلمان شدند ولی یهودیانِ خداشناس عملاً به بزرگ‌ترین پیامبر خدا کافر گشتند و آن حضرت را تکذیب نمودند. نگاه کنید که اکنون در دنیا هر نزاع و اختلافی ممکن است به صلح و تفاهم منجر شود بجز نزاع اسلام و یهود. و جالب اینکه اینها هر دو فرزندان حضرت ابراهیم هستند. علت در این است که آنها عالمانه در این مسیر قدم گذاشته اند. انسان خفته را می شود بیدار کرده اما انسانی که خود را به خواب زده بیدار نمی شود. لهذا به سبب برگزیدگی ابراهیم (آل‌عمران/ 33) نزاع آخر نیز میان فرزندان او خواهد بود؛ نسل اسماعیل یعنی مسلمانان یا نسل اسحاق یعنی یهودیان. آیا خداوند از که حمایت خواهد کرد؟ فقط یک نشانه بگویم که از دوازده سبط حضرت یعقوب تاکنون 9 سبط منقرض شده اند و فقط سه سبط از آنها باقی است. یهودیان جهان چهارده میلیون نفرند و مسلمانان صد برابر آنها. لذا آنها قصد دارند به هر قیمتی که هست با استخدام مسیحیان و سلطه بر رسانه ها در این جنگ پیروز شوند. آیا خواهند توانست؟
  • محمد ناصرى ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    0 0
    خسته نبا شيد متن متين موجز و روانى بود در يك مورد اشاره به عامل اصلى جنگ هاى بشر به عملكرد قوم يهود قابل قبول نيست شايد بهتر باشد از عبارت جنگ هاى مذهبى قومى و منطقه اى استفاده كرد برخلاف رويكرد متن اصلى در يك جوابيه نسبت به ديدگاه مولانا برخورد علمى و پژوهشى صورت نگرفته است متن نشان مى دهد كه نويسنده بر موضوع تسلط دارد منتظر مطالب بعدى ايشان هستيم
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    1 0
    جالب و مستدل بود. من خیلی علاقه دارم که محققینی نظیر نویسنده متن فوق ایرادات کتاب تورات و انجیل را ستخراج کرده و با مطالب اسلامی بازسازیش کنند. در واقع می توان کتاب تورات و انجیل را دوباره و بر اساس متون اسلامی باز نویسی کرد و در اختیار دانشمندان یهودی و مسیحی قرار داد تا با کتابهایی که خودشان در اختیار دارند مقایسه کنند.
  • ابوالفضل ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    خداوند رحمان مقام امامت را برای ابراهیم قرار داد عید امامت ابراهیم (ع) مبارک عید قربان مبارک باد
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    چه جالب است نکته شما ! ولی‌ چه حیف که دیگر پیرو ادیان مانند من و شما اینطور استدلال نمیکنند ؟! چرا چون که شما چه بخواهید، چه نه ، ادوکیشن (تعالیم) دوازده امامی ‌شیعه گرفتید چود در ایران کمی‌ غوطه ور بوده‌اید ! این است آزاد اندیشی‌ امام حسین ! که نه اروپا، نه چین با نه آمریکا دارند ! و بخاطر همین به دسیسه و دلهیره و توطئه می‌پردازند ! آن هم به طور مداوم !
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام، عالی بود. خواهشمند است یک بخش "مذهبی" به سایت مشرق اضافه نمایید.
  • احمد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    چرا خداوند به ذبح اسماعیل(ع) فرمان داد؟ شاید هیچ کس پیام خدا را در عصر حاضر درک نکرد زمانی مردم به واسطه انحراف و تعالیم شیطانی فرزندان ذکور خود را پای بت ها قربانی می کردند و این امتحانی بود برای ابراهیم و درسی برای مردم جاهل و بت پرست . برای ابراهیم تا صداقت خود را به خدای خود اثبات کند و به دلیل عشق و علاقه پدری به خواست شیطان از فرمان خدا سرپیچی نکند . و هم پیامی برای مردم جاهل که فرزندانشان را که خداوند برای شیرینی و زیبایی زندگیشان به آنها امانت می دهد پای بت ها قربانی نکنند . اما تحلیل ها همه و همه تنها بر عشق ابراهیم بر فرزندش تاکید دارد . کدام پدر و یا مادریست که به فرزندش عشق نورزد مطمئنا" این از الطاف الهی است که پدر و مادر با عشق فرزندشان را در آغوش می گیرند و همه سختی هایش را به جان می خرند . اما هیچ کدام آن ور قضیه را نگاه نمی کنند همین خدایی که عشق فرزند را در دل پدر و مادر قرار داد چرا بایدفرمان ذبح فرزند را بدهد ؟مشخص است انان ها بخاطر جهل و بت پرستی و فرامین شیطانی فرزند ذکور خود را پای بت ذبح می کردند . خداوند با هدایت ابراهیم به عنوان پیامبر و الگو مردم و فرستاندن قوچ برای قربانی کردن بجای فرزند ابراهیم تابوی غلط تفکر شیطانی ذبح فرزند را شکست تا بار دیگر انسان ها با عشق فرزندانشان را در کنار خود و در آغوش خود حفظ کنند . عید احیای انسانیت مبارک باد
  • کیوان ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    با سلام. معمولا سایت وزین مشرق مقالات آقای اهوارکی را با نقص منتشر می کند و وجود نقص در مقالات تحقیقی باعث از اعتبار افتادن مقاله می شود. مثلا در انتهای این مقاله 10 پی نوشت وجود دارد ولی شماره ی این پی نوشت ها در داخل متن مقاله مشخص نشده است. لطفا شماره ها را مشخص کنید تا مقاله قابل استفاده تر باشد. منتظرم
  • سوسان ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    اصل کلمه قران را فراموش کردی ارای ان اذبحک را فراموش کردی این فرمان مستقیم نبود بلکه الهام در خواب بود که ابراهیم حسین را درخواب دید که به قربانگاه میبرد واو شبیه اسماعیل بود پس اسماعیل را قربانی دانست واین تعبیر خواب بود وقربانی از نسل ابراهیم بود
  • ناشناس ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    اديان به هيچ وجه نمي توانند براي بشريت خوشبختي و سعادت را به همراه بياورند . علت اين است كه يهودي با مسلمان و مسيحي و.. مشكل دارند و هيچ وقت به تفاهم نخاهند رسيد . غير از اين خود مسلمانان با همديگر .. سني با شيعه خود سنيها با 4 فرقه و شيعيان با دوازده فرقه با همديگر اختلاف شديد دارند. ايا با اين وضعيت ميتوان يك حكومت جهاني درست كرد. غير ممكن است. ....
  • موسی امیری ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    مشکل از ادیان نیست بلکه از پیروان آنها است که به حقیقت کاری نداشته و به آنچه نزد خودشان است خرسندند. به همین دلیل خداوند فرموده است: کلُّ حزبٍ بما لَدَیهِم فّرِحُون. انبیاء هیچ اختلافی با یکدیگر نداشته و ندارند. چون امین هستند و طبق فرمان خدا عمل می‌کنند. ما مرده و شما زنده، خواهید دید که چگونه حضرت عیسی به مولایمان حضرت صاحب الزمان عج اقتدا می‌کند.
  • داریوش ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    برای همین به یهود جهود می گویند به معنی جهد کننده یعنی کسی که میداند حرفش باطل است و طرف مقابلش حرفش حق است ولی با این همه بر دروغ و ناحقی خود اصرار زیادی می کند
  • راقم ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    0 0
    نظرتان اشتباه است. زیرا آن کلمه مورد نظر شما، «جحد» است که در قرآن هم آمده و به معنای عناد و دشمنی آگاهانه است: وَ جَحَدُوا بها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا (نمل: 14) آيات ما را از روى ظلم و سركشى انكار و تكذيب كردند ولى دلهاي‌شان به آن يقين داشت. ریشه کلمه «یهود» از «هاد ـ یَهودُ» است به معنای «هدایت و روانه کردن». این نام را خداوند حکیم از زمانی بر بنی‌اسرائیل گذاشت که حضرت موسی(ع) آنها را از مصر به سمت فلسطین «روانه» کرد و همچون شبان آنها شد. لذا است که خود یهودیان این نام را دوست ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس